Infolinia Fundacji: 536-017-748

Jak zacząć prowadzić budżet domowy? (cz. II)

Aby skrupulatnie zacząć planować budżet domowy musisz zastanowić się nad formą prowadzenia budżetu domowego. Zastanów się czy wolisz zapisywać budżet w formie papierowej czy elektronicznej.

AKTYWA – CZYLI STAŁE WPŁYWY NA TWOJE KONTO

Zacznij od najprostszej czynności, czyli wypisania wszystkich swoich przypływów pieniężnych. Zastanów się przede wszystkim czy poza pensją otrzymujesz jeszcze jakieś stałe kwoty z innych źródeł. Do takich źródeł można zaliczyć:

  • Czynsz za mieszkanie, które komuś wynajmujesz
  • Spłata pożyczki, której komuś udzieliłeś
  • Drobne zlecenia, itp.

Aktywa – to wszystko to, co daje nam pieniądze. Czyli, najprościej ujmując, twoimi aktywami, jest wszystko to, co w przyszłości przyniesie ci zysk.

Dobrze zastanów się nad Twoimi aktywami, gdyż one stanowią bazę wyjściową budżetu domowego.

PASYWA – CZYLI STAŁE REGULARNE WYDATKI

Po uzyskaniu odpowiedzi na pytanie ile pieniędzy wpływa do Ciebie co miesiąc? czas na wypisanie regularnych wydatków.
Bardzo dobrym sposobem jest sprawdzenie w historii swojego konta bankowego jakie masz stałe opłaty, których kwota nie zmienia się co miesiąc. Do takich wydatków można zaliczyć:

  • Raty kredytów (np. kredyt hipoteczny, kredyt konsumpcyjny)
  • Rachunki (Internet, telewizja, telefon, czynsz)
  • Ubezpieczenie (ubezpieczenie mieszkania, samochodu lub polisa na życie)
  • Edukacja (czesne za studia, przedszkole lub szkoła prywatna)
  • Transport (np. bilet miesięczny)

Pasywa – przeciwnie do aktywów, wszystko to, co przynosi koszty. Czyli to, co zabiera nam pieniądze. Koszty, które ponosimy generują zazwyczaj np. samochód, dom, nowy telewizor itp. To rzeczy, które zamiast generować kolejny dochód powodują, że w naszym portfelu znajdziemy mniej pieniążków.

Oczywiście takich wydatków może być znacznie więcej i dla każdego wyglądają one inaczej.

WYDATKI NIEREGULARNE (WYDATKI ZMIENNE)

Następnie musimy zastanowić się nad wydatkami zmiennymi, czyli takimi wydatkami, których kwota może być różna w zależności od miesiąca.

Oczywiście zaczynamy od miesiąca, od którego zaczynamy tworzyć nasz budżet. Do takich wydatków możemy zaliczyć np.:

  • Zakupy (najlepiej pogrupować te wydatki na np. spożywcze, chemia, odzież, obuwie, hobby, alkohol, itd.)
  • Rachunki (np. prąd, gaz, itp.)
  • Osobiste (np. fryzjer, kino, wyjazdy, noclegi, restauracje)
  • Dziecko (np. wydatki na pomoce naukowe, wycieczki szkolne)
  • Dom (remonty, meble, naprawy)
  • Transport (paliwo, bilety, naprawy samochodu, taksówki, przejazdy autostradowe, bilety parkingowe)
  • Zdrowie (wizyty lekarskie, leki, dentysta)

Jeśli już wypiszemy wszystkie nasze pasywa i aktywa to uzyskamy informacje, gdzie faktycznie najwięcej ucieka naszych pieniędzy. Musimy, jednakże na bieżąco spisywać wydatki, aby faktycznie otrzymać jak najbardziej rzetelną wiedzę. Następnie musimy zastanowić się, z czego jesteśmy w stanie zrezygnować? Które wydatki możemy zniwelować? Zazwyczaj to właśnie tutaj większość osób doszukuje się dodatkowych pieniędzy, dzięki oszczędnościom na mało istotnych rzeczach.

PLANOWANIE WYDATKÓW

Po stworzeniu naszego budżetu, ważną kwestią jest jego aktualizowanie.
To od Ciebie zależy czy wygodniej Ci wpisywać transakcje np. chwile po jej dokonaniu (na kartce czy na smartfonie), raz dziennie wieczorem, czy raz na kilka dni. Możemy zbierać wszystkie paragony i na koniec dnia wpisać je do swojego budżetu (transakcje bezgotówkowe możesz przepisać z historii bankowej). W przypadku, gdy nie mamy potwierdzenia jakiejś transakcji, możemy odnotować ją w smartfonie lub podręcznym notesie.

Najważniejsza w prowadzeniu budżetu domowego jest skrupulatność, pamiętaj o tym.

Już po wpisaniu wszystkich informacji pierwszego miesiąca, będziesz w stanie wyciągnąć wnioski i znaleźć rzeczy, na których mógłbyś oszczędzić realne pieniądze. Możesz to zrobić zaznaczając wydatki niezbędne dla Ciebie – kolorem zielonym – natomiast wydatki, które nie są potrzebne – kolorem czerwonym.

Następnie możemy załóż konto nieregularnych wydatków. Oczywiście może to być jedynie zapis konta w Twoim budżecie lub faktyczne osobne konto oszczędnościowe. Najlepiej by było, aby większe kwoty podzielić na ilość miesięcy i regularnie odkładać na dany cel.

Możemy również utworzyć tzw. Fundusz awaryjny. Będą w nim widniały wydatki nagłe i nieprzewidziane. Jest to koło ratunkowe, które pozwoli Ci uchronić swój budżet w razie np. awarii samochodu. Dobrze wiemy, że taka nieprzewidziana wizyta u mechanika może uszczuplić nasz budżet o kilka tysięcy. A gdy weźmiesz taką kwotę z funduszu, to zwyczajnie zaplanujesz w budżecie jego odbudowę.

PLANOWANIE OSZCZĘDNOŚCI

Możemy kierować się dwiema zasadami.

Pierwsza zasada to płacenie najpierw sobie. Kierujemy się tym aby planować oszczędności na początku, tak samo jak będziesz planować koszty. Dlaczego? Dlatego, że jeżeli zostawisz oszczędzanie na koniec miesiąca, “gdy coś zostanie”, to możesz być pewny, że raczej na pewno nic nie zostanie. Tym sposobem nigdy więc nie uda Ci się oszczędzać.

Druga zasada to kupowania aktywów zamiast pasywów. Musimy kupować więcej rzeczy, które dają nam jakiś zwrot. Większość ludzi woli na bieżąco wydawać wszystko, co wpływa do budżetu. Większość ludzi kupuje pasywa. Tymczasem, aby budować swoją zamożność, należy się skupić na kupowaniu aktywów.

Dlatego już na poziomie planowania budżetu domowego weź pod uwagę oszczędzanie i takie wydawanie, aby kupować jak najwięcej aktywów, a jak najmniej pasywów.

Pamiętaj, że aktywami mogą być rzeczy, które przynoszą zysk: np. Fundusze inwestycyjne, akcje giełdowe, bony, weksle, nieruchomości inwestycyjne, dobra intelektualne.

NARZĘDZIA WSPOMAGAJĄCE PROWADZENIE BUDŻETU

W internecie możemy znaleźć wiele bezpłatnych narzędzi ułatwiających prowadzenie domowego budżetu. Wybór narzędzia i sposobu zapisywania swoich wydatków zawsze należy wyłącznie do Ciebie. To czy swój budżet prowadził będziesz na kartce papieru (nie jest to wygodne!), w Excelu czy w wyspecjalizowanym narzędziu jest sprawą drugorzędną.

Jestem przekonany, że powyższe wskazówki pomogą zapanować nad własnymi finansami a wnioski, które będziesz mógł wyciągnąć na podstawie budżetu przyczynią się do znalezienia możliwości na oszczędzenie dodatkowej gotówki.

Autor: Sebastian Supłatowicz

Skip to content