Infolinia: 536 017 748
Dostępna w dni robocze, w godzinach 9:00–15:00

Instytut Aktywizacji Regionów

Mapa punktów

Skorzystaj z bezpłatnej pomocy oferowanej w punktach prowadzonych lub powierzonych Fundacji
– profesjonalnie, dostępnie i w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania.

FAQ

Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Z pomocy mogą skorzystać osoby, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Przed udzieleniem wsparcia osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie potwierdzające brak możliwości poniesienia takich kosztów.

Nieodpłatna pomoc prawna polega głównie na udzieleniu informacji prawnych, wskazaniu sposobu rozwiązania problemu, sporządzeniu projektu pism oraz zapewnieniu mediacji. Poradnictwo obywatelskie skupia się na wsparciu osoby w samodzielnym rozwiązywaniu problemów, obejmuje m.in. porady dla osób zadłużonych, w sprawach mieszkaniowych i zabezpieczenia społecznego, a także może obejmować mediację.

Obejmuje m.in.:
– informowanie o stanie prawnym, uprawnieniach i obowiązkach,
– wskazanie sposobu rozwiązania problemu,
– sporządzenie projektów pism (z wyjątkiem pism procesowych w toczących się postępowaniach),
– nieodpłatną mediację,
– przygotowanie projektów pism o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu oraz informację o kosztach i ryzyku postępowania.

Poradnictwo obejmuje działania dostosowane do sytuacji osoby, pomoc w zwiększeniu świadomości prawnej, przygotowanie planu działania i wsparcie w jego realizacji. Szczególny nacisk kładzie się na pomoc osobom zadłużonym, w sprawach mieszkaniowych oraz dotyczących zabezpieczenia społecznego.

Nieodpłatna mediacja obejmuje m.in. informowanie o polubownych metodach rozwiązywania sporów, przygotowywanie projektów umów lub wniosków o mediację, przeprowadzanie mediacji oraz pomoc w sporządzeniu wniosku o zatwierdzenie ugody.
Nie może być prowadzona, gdy:
– sąd lub inny organ skierował sprawę do mediacji,
– istnieje uzasadnione podejrzenie występowania przemocy między stronami.

Administratorem danych jest Starosta właściwego powiatu (lub Prezydent Miasta na prawach powiatu), na terenie którego działa punkt nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego.